Hoewel menig deelnemende fabrikant nog haar primeur(s) moet onthullen is nu al vrij zeker dat de Autosalon van Genève grotendeels in het teken zal staan van autonoom rijden. Peugeot neemt daarin alvast het voortouw met de Instinct Concept, een studie die visueel in lijn ligt met de eerdere Fractal en Exalt, maar qua beleving het midden houdt tussen het bieden van rijplezier en totale ontspanning. Dat laatste slaat natuurlijk op de mogelijkheid tot (semi)autonoom rijden.

Vier rijmodi
Heel mondig is Peugeot nog niet over de Instinct, maar allicht komt dat nog. De shooting brake-achtige conceptcar beschikt in elk geval over twee rijmodi: twee voor actief rijden (Drive Boost of Drive Relax) en twee voor autonoom rijden (Autonomous Sharp of Autonomous Soft). Het interieur lijkt – letterlijk – vooral gestoeld te zijn om de inzittenden in die laatste modi het hof te maken. Ondanks de futuristische vormgeving oogt het namelijk zeer ontspannen, mede door de sterk achterover hellende zetels.

Meedenkende i-Cockpit
Het dashboarddesign is een vergevorderde evolutie op de inmiddels al in productiemodellen toegepaste i-Cockpit. Bij de Instinct heet het zelfs ‘Responsive i-Cockpit’ en dat slaat op het feit dat de auto volgens de Fransen mee kan denken met de bestuurder en eventuele andere inzittenden.

Via de clouddienst Samsung Artik zijn alle (online) systemen van mens en machine met elkaar verbonden en weet de Peugeot Instinct bijvoorbeeld vooraf al wat zijn volgende bestemming zal zijn omdat hij mee kan kijken in de digitale agenda van de (gekoppelde) gebruiker. Navigatie en eventuele andere multimedia staan op deze manier al paraat op het moment dat er weer wordt ingestapt. Zware werkdag gehad? De Instinct kan dit als het ware aanvoelen aan de hand van verschillende parameters en anticipeert hierop door het meubilair alvast in de relax-modus te plaatsen. Idem dito als je juist zin hebt in ene potje sturen, maar meer daarvoor ongetwijfeld over een week vanuit Zwitserland.