De gemeente Den Haag heeft de subsidieregelingen voor elektrisch rijden uitgebreid. Er is een nieuwe regeling voor de aanschaf van een personenauto voor particulieren. Het college heeft hier extra budget voor vrijgemaakt. Verder is besloten dat voortaan ook voertuigen die worden geleased in aanmerking komen voor de bestaande subsidieregeling voor elektrische bestelauto’s en taxi’s. Daarnaast kunnen eenmansbedrijven zoals zpp’ers en vof’s voortaan gebruik maken van de lopende veelrijdersregeling voor e-scooters en high speed elektrische (bak)fietsen.

Wethouder Tom de Bruijn (Milieu) over de achtergrond van de uitbreiding van de subsidieregeling: ‘In Den Haag willen we voor iedereen gezonde lucht. Luchtvervuiling is een gezondheidsprobleem. Daarom zetten we vol in op maatregelen die het aantrekkelijker maken om de fiets en het openbaar vervoer te gebruiken als alternatief voor de auto. Ook stimuleren we elektrisch vervoer. Hiervoor zijn 3 subsidieregelingen gemaakt. Deze zijn zo succesvol dat we ze nu hebben verbeterd om aan de vraag te kunnen voldoen’.

De gemeente Den Haag had in 2016 ook een subsidie voor volledig elektrische personenauto’s. Een van de Hagenaars die toen al gebruik maakte van de subsidieregeling is Lianne Vermeij uit Loosduinen. Zij schafte met de gemeentesubsidie een tweedehands Renault Zoe aan. ‘Met die subsidie was het gat tussen een benzineauto en een elektrische auto een heel stuk kleiner geworden. En ik vind: Als je kan, draag dan een steentje bij aan een schonere stad. De actieradius van de auto is 150 kilometer, maar ik kan altijd gemakkelijk een laadpunt vinden. In 2012 was het nog echt zoeken, maar nu staat er bijna op elke straathoek een laadpunt, zeker in Den Haag.’